Klief hecht veel waarde aan kwaliteitsvolle en patiëntveilige zorg en streeft als lerende organisatie naar een continu verbeteren van de revalidatiezorg en haar processen. In samenwerking met tal van medewerkers en op basis van de inbreng van patiënten willen we hier blijvend op inzetten om goede zorg te kunnen garanderen en verder te kunnen bouwen aan een cultuur van patiëntveiligheid.
Hiervoor maakt Klief gebruik van een veiligheidsmanagementsysteem. Dit vormt het systeem waarmee het ziekenhuis continu risico’s signaleert, verbeteringen doorvoert en beleid vastlegt, evalueert en aanpast.
De hoge kwaliteit aan revalidatiezorg die Klief biedt, staat als een paal boven water. Hierbij streeft Klief als lerende organisatie steeds naar een wetenschappelijke onderbouwing en onder het motto ‘meten is weten’ worden tal van waarden en principes doorlopend afgetoetst.
In kader van de kwaliteit van de zorg volgt Klief het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg (VIKZ), welke als overkoepelende structuur adviezen en aanbevelingen formuleert inzake de ontwikkeling van kwaliteitsbeleid in diverse sectoren van de Vlaamse gezondheidszorg en woonzorg.
Klief neemt ook deel aan de kwaliteitsmetingen georganiseerd door het VIKZ. Het betreft thema’s als patiëntenidentificatie, handhygiëne, medicatieveiligheid, patiëntgerichtheid ziekenhuiswebsite, …
Daarnaast bevraagt Klief alle patiënten in kader van het beleid rond patiëntveiligheid. De inspraak en ervaring van elke individuele patiënt telt.
Een auditverslag is een document dat de resultaten en bevindingen van een systematische evaluatie van bedrijfsprocessen, systemen of naleving van normen weergeeft. Het is een belangrijk instrument voor transparantie en verantwoording, omdat het inzicht biedt in de efficiëntie, effectiviteit en naleving binnen een organisatie. Door auditverslagen te delen, tonen bedrijven hun toewijding aan kwaliteit, integriteit en continue verbetering, wat het vertrouwen van belanghebbenden versterkt.
In een ziekenhuis gebeurt heel wat dat het leven raakt, hierdoor is het doen en laten in een ziekenhuis extra complex geworden. Omdat het niet altijd eenvoudig is om te bepalen wat wel en niet ethisch verantwoord is kan er steeds een beroep gedaan worden op de Commissie voor Medische Ethiek om u bij te staan met advies en ondersteuning.
Elke medewerker van Klief kan beroep doen op de Commissie voor Medische Ethiek om antwoord te krijgen op vragen van ethische aard, dit kan individueel of in groepsverband. Deze vragen moeten wel betrekking hebben op de organisatie van de zorg en aansluiten bij de taken van de Commissie voor Medische Ethiek. De Commissie voor Medische Ethiek is weliswaar geen geschillencommissie.
Alsook studies uitgevoerd in ons ziekenhuis moeten goedgekeurd worden door het lokale ethisch comité en een centraal ethisch comité.
Bachelor- of masterproefaanvragen mogen doorgemaild worden naar de voorzitter en/of de secretaris.
Contactgegevens Commissie voor Medische Ethiek:
• Voorzitter:
Dr. Deweert Ingrid
Ingrid.Deweert@klief.be
• Secretaris:
Sarina Vanhoorn
Sarina.Vanhoorn@klief.be
Het fixeren van patiënten/bewoners wordt in onze organisatie zoveel mogelijk vermeden. Doch in een aantal situaties is deze handeling ter bescherming van de patiënt/bewoner noodzakelijk.
Initiatief handhygiëne:
Initiatief decubitus:
Initiatief Veiligheidsteam:
Overeenkomst/samenwerking labo AZ Sint-Jan:
KOM netwerk Kwaliteit:
Klik hier voor meer informatie
Hier kan je terecht bij vragen over kwaliteit:
Wie? Sam Scherpereel
Email? sam.scherpereel@klief.be
Heb je klachten over andere meldingen? Dan verwijzen wij u door naar ons ombudsdienst.